Book
Feres Júnior, João; Campos, Luiz Augusto; Daflon, Veronica Toste; Venturini, Anna Carolina. Affirmative action: concept, history and debates. 1. ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018. 206p. (in Portuguese)
Peer-reviewed papers
- Venturini, Anna Carolina. Comparing Diffusion Patterns in Affirmative Action Policies for Graduate Education in Brazil. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 2022.
- Venturini, Anna Carolina. Affirmative Action for Brazilian Graduate Schools: Patterns of Institutional Change. Revista de Administração Pública – RAP, 2021. (in English and Portuguese).
- Venturini, Anna Carolina. Ações Afirmativas em Concursos para Docentes de Universidades Públicas e a Adoção de Comissões de Heteroidentificação. Boletim de Análise Político-Institucional, v. 31, p. 129-135, 2021. (Portuguese)
- Venturini, Anna Carolina. Políticas de inclusão na pós-graduação: os bastidores e o histórico da edição da Portaria Normativa 13/2016. Novos estudos CEBRAP, 2021, v. 40, n. 2 , pp. 261-279. (in Portuguese)
- Venturini, Anna Carolina; Feres Júnior, João. Affirmative action policy in graduate studies: the case of public universities. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 177, p. 882-908, jul./set. 2020. (in English and Portuguese)
- Venturini, Anna Carolina. Affirmative Action and Graduate Studies: an analysis of inclusion programs in Brazilian public universities, in Sinais Sociais, 2018. (in Portuguese)
- Venturini, Anna Carolina. (2017). Formulation and implementation of affirmative action for graduate courses of the National Museum, in Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1292-1313. (in Portuguese)
- Venturini, Anna Carolina; Villela, Renata R. Inclusion of women in parliament as a measure of social justice: comparative analysis of the quota systems of Brazil and Bolivia, in Revista Eletrônica de Ciência Política, vol. 7, n. 1, p. 69-83, 2016. (in Portuguese)
Book chapters
- Sousa, Caio Jardim & Venturini, Anna Carolina. (2021) Racial inequalities, education, and digital divide in Brazil: An overview of Internet access by students during the COVID-19 pandemic. In: Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (editor), Survey on the use of information and communication technologies in Brazilian households: ICT Households 2020: COVID-19 edition: adapted methodology. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. (Available in English and Portuguese)
Working papers
- Venturini, Anna Carolina. (2021) Entrevistas em Profundidade. In: SZWAKO, J., DOWBOR, M. & PEREIRA, M. (orgs.) Metodologias em movimento, EDUFBA (in Portuguese, forthcoming).
- Aderências e resistências às ações afirmativas na pós-graduação. In: CAMPOS, Luiz; RIOS, Flávia; LIMA, Raquel (org.). Raça e Estado no Brasil: debates e políticas. (forthcoming).
Research reports and reviews
- Venturini, Anna Carolina; Lima, M. ; Sousa, C. J. ; Bertolozzi, T. B. As desigualdades educacionais e a covid-19. Informativos Desigualdades Raciais e Covid-19, AFRO-CEBRAP, n. 3, nov. 2020.
- Sousa, C. J. ; Paz, H. ; Lima, M. ; Franca, D. ; Milanezi, J. ; Venturini, Anna Carolina; Bertolozzi, T. B. Desigualdades raciais de mobilidade e acesso a serviços de saúde de alta complexidade em São Paulo. Informativos Desigualdades Raciais e Covid-19, AFRO-CEBRAP, n. 2, nov. 2020.
- Venturini, Anna Carolina. Os pobres privilegiados. Review of the book “The Privileged Poor – How Elite Colleges Are Failing Disadvantaged Students". Nov., 2019.
- Venturini, Anna Carolina. Ações Afirmativas nos Programas de Pós-graduação Acadêmicos de Universidades Públicas (jan/2002 a jan/2018). Levantamento das políticas de ação afirmativa (GEMAA), 2019, p. 1-31.
- Venturini, Anna Carolina; Feres Júnior, João. Efeitos das alterações do PAAIS-Unicamp nos vestibulares de 2016 e 2017. Textos para discussão GEMAA, n. 16, 2018, pp. 1-20.
- Venturini, Anna Carolina; Feres Júnior, João. Onze anos da ação afirmativa sem cota da UNICAMP. Textos para discussão GEMAA, n. 11, 2016, pp. 1-24.
- Venturini, Anna Carolina. O programa de inclusão social da USP (INCLUSP). Textos para discussão GEMAA, n. 9, 2015, p.1-17.
Opinion Pieces - Newspapers
June, 2020 – Folha de S. Paulo – Revogação joga luz sobre políticas afirmativas na pós-graduação (in Portuguese).
March, 2018 – Le Monde Diplomatique Brasil – Prejuízos do preconceito. With Renan Quinalha and Gabriela Ramenzoni (in Portuguese).
Nexo Políticas Públicas (all in Portuguese)
AFRO-Cebrap
- Affirmative action policy in graduate studies (text addressing the main aspects of the doctoral dissertation) [Política de ação afirmativa na pós-graduação]
- Affirmative action in graduate programs: 2002 to 2020 (Timeline) [Ações afirmativas na pós-graduação stricto sensu: 2002 a 2020 (Linha do Tempo)]
- Affirmative action policies in undergraduate courses [As políticas de ação afirmativa em cursos de graduação]
- Still meritocracy? The debate over affirmative action in graduate schools [Ainda a meritocracia? O debate sobre ações afirmativas na pós-graduação]
LAUT
- Ensino superior público e cortes orçamentários: discricionariedade ou discriminação? [Public higher education and budget cuts: discretion or discrimination?] (in Portuguese)
- Democracia e o acesso ao ensino superior [Democracy and access to higher education] (Video, in Portuguese)
-
Autonomia universitária e liberdade acadêmica [University autonomy and academic freedom] (in Portuguese)
- As leis antidiscriminação: 1988 a 2016 [Anti-discrimination laws: 1988 to 2016] (Timeline written with Luisa Mozetic Plastino)
Podcast
Revoar
Podcast – Host of the 3rd season about surveillance and democracy.